L’economista ha analitzat la situació del Corredor Mediterrani, encara inacabat, i les mancances a la xarxa ferroviària catalana
Eduard Gràcia, economista i professor d’Economia Internacional a la Universitat de Barcelona, ha estat el convidat, aquest dissabte, del cicle mensual “Objectiu independència”, organitzat per l’Assemblea Valls. La xerrada, que portava per títol “El Corredor Mediterrani i la lògica del poder a Espanya”, s’ha fet al migdia al local de l’ANC Valls-Alt Camp.
Gràcia ha començat la seva xerrada assenyalant un principi econòmic que hauria de ser inqüestionable, també, pel que fa a les inversions en infraestructures ferroviàries, i és que l’oferta cal crear-la allà on hi ha demanda. Segons l’economista, però, aquesta lògica no funciona a l’Estat espanyol perquè, en comptes d’invertir allà on es concentra la demanda de transport a la península, que és l’eix mediterrani, ho fa, per exemple, al corredor interior que connecta Algesires, Madrid i Saragossa, en una regió que va de Terol a Sòria i que es coneix com la Lapònia del sud per la baixíssima densitat de població.
Segons l’economista, diversos estudis apunten que el 94 % del valor que generarien els corredors europeus a l’Estat espanyol l’aportaria el Corredor Mediterrani, en comparació al 6 % que aportarien tota la resta, però, en canvi, no hi ha gaire interès a consolidar aquest eix: “A l’Estat li fa por la consolidació de l’eix econòmic Barcelona-València. Sembla que vulguin posar bastons a les rodes del desenvolupament econòmic de l’arc mediterrani i la seva connexió amb Europa, i que vulguin redirigir l’economia cap on hi ha poder polític.”
Eduard Gràcia ha insistit en el desinterès de l’Estat per les infraestructures ferroviàries mediterrànies i ha assenyalat que, malgrat el finançament europeu per als corredors, el percentatge d’inversió real sobre la pressupostada va ser, l’any 2021, del 24 % al País Valencià i del 19 % a Catalunya, mentre que a Madrid va ser del 150 %. En la mateixa línia, Gràcia també ha parlat de les inversions de l’Estat a la xarxa de Rodalies i ha afirmat que en el període del 1990 al 2018 la inversió a Rodalies Barcelona, que equival a dir a Catalunya, va ser del 16,8 %, gairebé el mateix percentatge que es va gastar a Cadis, que va ser del 16,5 %. Segons Gràcia, tot plegat fa pensar que “la discriminació contra les regions on es troba la demanda no es deu a la lògica del mercat, però sí a la lògica del poder.”
La propera xerrada del cicle “Objectiu independència” tindrà lloc el 15 de febrer a les dotze del migdia i anirà a càrrec de Joan-Lluís Lluís, escriptor, traductor i activista de la Catalunya Nord.
Podeu veure la xerrada de l’Eduard Gràcia en aquest enllaç.